hyvinvointi

hyvinvointi

torstai 29. lokakuuta 2015

Kannat kattoon!

Käsilläseisonta. Hieno, mutta saavuttamattomalta tuntuva temppu. Päätin haastaa itseni ja kokeilla, olisiko minusta siihen! Käsilläseisonnalla on myös positiivisia terveysvaikutuksia ylä- ja keskivartaloon. Viisi syytä harjoitella käsilläseisontaa, sekä vinkkejä harjoitteluun ja mm. ranteiden ja kyynärvarsien vahvistamiseen löydät täältä.

1. Käsilläseisonnalla terve, vahva ja notkea yläkroppa


Opettaessani käsilläseisontaa pidän huolta siitä, että aivan ensimmäisenä keskitytään käsilläseisontaan valmistaviin harjoitteisiin. Tämä tarkoittaa käytännössä liikkuvuuden parantamista olkapäissä ja ranteissa, sekä lapatuen ja keskivartalon kontrollin kehittämistä (ts. voimaa!). Ilman riittävää liikkuvuutta olkanivelissä seisominen suorassa linjassa on käytännössä mahdotonta. Useille meistä tämä vaatii paljon panostamista liikkuvuuteen, jossa on usein myös mukana muita yläkropan liikkuvuutta parantavia harjoitteita, kuten esimerkiksi erilaisia siltaliikkeitä, joilla selkärangan liikkuvuus saa kunnon piristysruiskeen. Samaan aikaan on hyvä hetki panostaa keskivartalon kontrolliin, joka on jo itsessään äärimmäisen tärkeä taito.

Kun mukaan laitetaan vielä ripakopallinen ranteita ja kyynärpäitä vahvistavia harjoitteita käsilläseisontaa V- ja L-asennossa (jos liikkuvuus on riittävällä tasolla), niin vaikutukset ylävartalon voimaan, etenkin lapakontrolliin, on väistämätöntä ja liikkuvuuden parantumisen huomaa yleisessä hyvinvoinnissa hyvinkin nopeasti.

Pidä vain huolta, ettet kiirehdi liikaa ja yritä haukata liian isoa palaa kerralla. Kuten vanha sanonta menee: lääkkeen ja myrkyn ero on annostuksessa.

2. Käsilläseisonnalla terveet ja vahvat ranteet ja kyynärvarret


Pelkkä käsilläseisontaan meno ei kuitenkaan riitä, vaan sen oikeaoppiseen suorittamiseen vaaditaan myös ranteiden ja kyynärvarsien vahvistusharjoitteita. Oman näkemykseni mukaan ne kuuluvat osana käsilläseisontaa ja ilman niitä ei kenenkään kannata alkaa tätä taitoa aloittaa harjoittelemaan. Kokeneet käsilläseisonta-ammattilaiset ovat myös samaa mieltä ja ovatkin opettaneet, ettei koskaan pidä hypätä käsien varaan ilman jonkinlaista ranteiden lämmittelyä.
Kun perustyö ranteiden ja kyynärvarsien kanssa on tehty, ne tulevat kestämään todella paljon rasitusta, eikä silloin tarvitse kärsiä hiirikäsistä tai kosketusnäytön käytöstä johtuvista peukalon tyvinivelen tulehduksista.

3. Käsilläseisonta on aidosti mukavaa ja motivoi harjoittelemaan

Tämän voisin listata tärkeimmäksi kohdaksi, sillä harjoittelun tulisi olla positiivinen hetki, jota odottaa innolla, ei päinvastoin. Käsilläseisonta on niitä harvoja harjoitteita, joissa huomaat aitoa, lapsenomaista iloa aikuisten ihmisten kasvoilta, jota ei useinkaan näe. Jos saat tarjottua tämän itsellesi tai oppilaallesi tiedät onnistuneesi!
P.S. Tämä ei päde kaikkiin harjoitteisiin, mutta nekin voi ottaa seikkailuna epämukavuusalueen maailmaan.

4. Käsilläseisonnalla vahva keskivartalo ja kivuton selkä

Kuten jo alussa mainitsin, käsilläseisonnan opetteluun kuuluu oleellisena osana oikeanlainen keskivartalon kontrollointi. Keskivartaloa voi harjoitella erilaisilla hollow body- eli kuppiasentoharjoitteita, joilla vatsalihakset saadaan vahvoiksi.

Itse en pidä sanasta vatsatreeni tai CORE. Toki vatsalihaksia tulee treenata spesifisti, mutta pääsääntöisesti niiden käyttö tulee olla yhteydessä lantion käyttöön ja kontrolliin sekä raajojen liikkeeseen / liikkumattomuuteen. Käsilläseisonta on täydellinen esimerkki tällaisesta tilanteesta, koska erilaiset alaselkäkivut johtuvat usein lantion ja etenkin pakaralihasten heikkoudesta tai ehkä pikemmin passiivisuudesta (Lazy Ass –syndrome). Moni kokeekin saavansa pikaistakin helpotusta selkäkipuihin käsilläseisonnasta ja etenkin käsilläseisontaa valmistavista harjoitteista.

Tässä kuitenkin kaiken A ja O ovat oikeat asennot ja tekniikat! Selkä notkolla seisoskelu ei ongelmia poista ja saattaa usein jopa lisätä niitä, jos selän kanssa on jo valmiiksi ongelmia. Jos jokin asia ei onnistu lattialla makuuasennossa, ei se myöskään onnistu seinällä pää alaspäinkään. Tämän vuoksi valmistavat harjoitteet ovat alkuvaiheessa kaikkein tärkeimpiä, vaikka jo pystyisikin hiukan käsien varassa oleskelemaan.
Keskity laatuun, aina!!!

5. Käsilläseisonnassa ei haasteet lopu kesken


Kahdella kädellä seisomisen taidon oppiminen vie helposti 1-2 vuotta. Toki jo muutamassa kuukaudessa päästään usein vapaisiin seisontoihin, mutta vakaan 60 sekunnin seisonnan opetteluun kannattaa mainittu aika varata. Toki löytyy aina niitä ärsyttäviä ihmisiä, jotka oppivat asian kuin asian parissa viikossa, mutta me loput joudumme tekemään oikeasti töitä.
Monille kyseinen tavoite saattaa olla jopa tavoittamattomissa, mutta se ei haittaa lainkaan, sillä jokainen pienikin kehittyminen käsilläseisontaprogressiossa tarkoittaa kehitystä joko ylävartalon voimassa tai liikkuvuudessa. Tämän vuoksi käsilläseisontaa (ja sen alustavia harjoitteita) voi suositella käytännössä kaikilla riippumatta tavoitteista. Se, miten pitkälle taitoa viedään, on sitten eri asia ja siihen vaikuttavat lähtötason ja fyysisten rajoitteiden lisäksi käytettävissä oleva aika ja tietenkin kunkin yksilöllinen päättäväisyys onnistua tavoitteessaan. Päättäväinen tavoitteiden saavuttaminen on myös oppimisen arvoinen asia , jota voisi suositella kaikille nykypäivänä, jossa käytännössä kaikki tulee valmiina eteemme. Tätä taitoa ei voi käydä ostamassa Virosta, eikä siihen auta minkään maailman pillerit.

Lopulta kun 60 sekunnin seisonta on arkipäivää, voidaan lähteä kohti yhden käden seisontaa ja siitä se hauskanpito kuulemma vasta alkaa. Kannattaakin olla miettimättä mihin joku kiinalainen sirkustaitelija pystyy, keskittyä omaan tekemiseen, eikä yrittää pakottaa kroppaa liikaa ja ennen kaikkea nauttii jokaisesta vaiheesta.
Jukka Rajala
Näillä tiedoilla lähden kehittämään omaa vartalonhallintaani. Linkistä löytyviä harjoitteita olen tehnyt satunnaisesti, mutta nyt niistä olisi tarkoitus tehdä säännöllisempi rutiini ja päivitellä edistymistä myös tänne. Loppuun kuva viime viikon harjoittelusta. Vapaaseen käsilläseisontaan on vielä matkaa, mutta toivottavasti sekin päivä vielä tulee :)



-Tessa-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti